Dzisiaj pod pojęciem serwis internetowy może zmieścić się wiele różnych aspektów – od www po brak www, od mobilki po desktop, czy http bądź https. Aby obsługa tych wszystkich elementów przebiegała możliwie jak najsprawniej – szczególnie w kontekście sprawdzenia:
- ilości kliknięć
- liczby wyświetleń
- CTR
Usługi w Google Search Console o indywidualnym charakterze są normą, tak samo jak wynikające z tego osobne raporty. Jednak odkąd pojawiło się grupowanie w GSC weryfikowanie zagregowanych danych w końcu stało się nie tylko możliwe, ale nawet przyjemne do wykonania.
Grupowanie w Google Search Console – do jakich usług to wykorzystać?
Jeśli jesteś właścicielem serwisów, które posiadają:
- domeny z HTTP i HTTP
- domeny bez www i z www
- aplikacje mobilne i strony desktopowe
Powinieneś skorzystać z możliwości grupowania GSC. Aby z tego w pełni skorzystać, najlepiej sięgnąć do źródła, czyli supportu Google, gdzie znajdują się wszelkie potrzebne do spełnienia wytyczne, aby takie zgrupowanie było w ogóle możliwe.
Przykładowe wytyczne do testowania funkcjonalności:
- maksymalna ilość stron i aplikacji do grupowania: 200
- stworzone wcześniej zestawy usług nie mogą podlegać grupowaniu
Jak wykonać grupowanie?
Zacznij od zalogowania się do swojego konta w Google Search Console, a następnie:
- Utwórz zestaw (przycisk po prawej stronie).
- Wpisz nazwę tworzonego zestawu.
- Wytypuj usługi, które chcesz zgrupować.
- Zapisz wprowadzone ustawienia.
Uwaga – po przyciśnięciu buttona „anuluj” zestaw zostanie utworzony i jego usunięci będzie możliwe tylko poprzez przejście na stronę główną GSC.
Raporty, które można utworzyć na podstawie grupowania są następujące:
- Kierowanie międzynarodowe,
- Karty informacyjne (Rich Cards),
- Zablokowane zasoby,
- Analityka wyszukiwania,
- Obsługa na urządzeniach mobilnych,
- Przyspieszone strony mobilne.
Ważne – dane w raportach zaczną się pojawiać dopiero po kilku dniach od utworzenia zestawu. Szukaj powiadomień i wykresów w panelu administracyjnych GSC. Pamiętaj też, że w dalszym ciągu będziesz mógł przeglądać dane indywidualnie.
A czy można w ramach zestawu połączyć różne wersje językowe danej strony?
Właśnie chciałem ten temat poruszyć. Warto sobie dodać wersje językowe jako osobne widoki GSC. W zasadzie każdy podkatalog danej domeny można w ten sposób sobie wyodrębnić (np. jak migrujemy jakąś kategorię z innej domeny, aby mieć informacje o indeksacji itp.).