fbpx
Przejdź do treści
Strona główna » Publikacje » Czy firma może usuwać linki po zakończeniu pozycjonerskiej współpracy?

Czy firma może usuwać linki po zakończeniu pozycjonerskiej współpracy?

Współpraca z firmą zajmującą się pozycjonowaniem stron internetowych zwykle jest długofalowa, niemniej jednak czasami zdarza się, że zleceniodawca postanowi zerwać współpracę. Przyczyny mogą być różne, przykład? Znalezienie korzystniejszej oferty, co nie zawsze idzie w parze z oszczędnością cenową. Klienci zastanawiający się nad zerwaniem współpracy zadają sobie zwykle pytanie, czy firma pozycjonerska ma prawo do tego, aby po rozwiązaniu umowy usunąć pozyskane linki wpływające na pozycję strony w SERP-ach?

To pytanie należy interpretować na wieloraki sposób. Z jednej strony wydawać by się przecież mogło, że skoro za pewien etap współpracy, w tym etap pozyskiwania wartościowych linków, klient uiścił opłatę, to celowe usuwanie linków nie powinno mieć miejsca. Z drugiej jednak strony jest to bardziej problematyczne, ponieważ polskie ustawodawstwo nie znajduje tutaj żadnych podstaw prawnych, więc opierać można się tak na prawdę tylko na uzgodnieniach zawartych w umowie. Trzeba zrozumieć działania firm pozycjonerskich. Rynek ten jest bardzo trudny i niestety również kosztowny. To, że klient płaci to jedno, ale nie są to tak zwane “czyste zyski” – pozycjoner bowiem ponosi również koszty chociażby za utrzymanie domeny, serwera, czy dalsze budowanie zaplecza a porządne zaplecze to niekiedy kolosalne sumy.

Jak wygląda link building i czy pozycjoner może usuwać linki po zakończeniu współpracy?

  • Link building oparty na automatach i SWL dawniej był podstawową formą pozyskiwania linków. Dziś wygląda to nieco inaczej i takich działań albo się nie praktykuje, albo po prostu są one tylko dodatkiem. Po zakończonej współpracy firma pozycjonerska przestaje wykupywać punkty w systemie wymiany linków. W efekcie tego pozyskane linki zaczynają po prostu zanikać a to odbija się znacząco na widoczności strony w wynikach organicznych wyszukiwarki. Widać więc, że w takim przypadku firma nie usuwa linków, są to działania samoistne, na które nikt nie ma wpływu. Niemniej jednak warunki umowy mogą zawierać pewne uzgodnienia, które tego dotyczą.
  • Link building oparty na działaniach ręcznych, czyli fora internetowe i marketing szeptany to już zupełnie inna kwestia. Jeśli firma pozycjonerska jest właścicielem strony to może w dowolny sposób moderować wypowiedzi i usuwać umieszczone tam linki prowadzące do strony klienta. Jeśli jednak tak nie jest, to wówczas linki najczęściej pozostają na swoim miejscu. Ręczny link building również może mieć regulacje w umowie.
  • Pozycjonowanie na firmowym zapleczu pozycjonera to już temat rzeka. Tutaj ewentualne usuwanie linków to tylko kwestia uzgodnień zawartych w umowie. Zaplecze może być firmowe, albo dedykowane czyli de facto należy do Klienta.

Trzymanie się kurczowo firmy pozycjonerskiej ze współpracy, przez usuwanie linków po zerwaniu umowy z pozycjonerem, którego się obawiamy to żadne wyjście. Trzeba jednak zawsze dokładnie analizować oferowane warunki współpracy, które muszą być dla klienta swego rodzaju zabezpieczeniem na przyszłość dla obydwu stron.

Udostępnij wpis:

2 komentarze do “Czy firma może usuwać linki po zakończeniu pozycjonerskiej współpracy?”

  1. Jeśli umowa nie przewiduje, że w ramach abonamentu zadaniem pozycjonera jest zdobywanie linków i wysyłanie ich w raporcie, to pozycjoner MA prawo usunąć linki.
    Rozliczanie za efekt, klient płaci tylko za pozycje w danym miesiącu, a linki dzięki którym strona jest wysoko mogą być ukryte i nie widoczne dla klienta.
    Klient przestaje płacić to nie ma pozycji, a to czy linki zostały usunięte czy nie nie powinno mieć nic do rzeczy.

  2. Jeśli klient płacił za link building to firma nie może usuwać linków. Co innego jeśli płaciła za pozycjonowanie. Pytanie co jeśli klient umawiał się na opłatę za pracę (pozycjonowanie) i podczas tej pracy firma korzysta z własnego zaplecza.

Możliwość komentowania została wyłączona.