Ambasador marki – kim jest i jakie reklamowe korzyści może Ci przynieść?
Spędzając czas w Internecie, coraz częściej słychać o takich osobach, jak Ambasador marki. Kim on jest dla firmy i dlaczego inwestycja w taką funkcję jest bardzo ważna? Informacje na ten temat można znaleźć w artykule.
Wśród popularnych błędów poznawczych, góruje między innymi efekt autorytetu. Jest to efekt, przez który decyzje i zachowania opierane są wyłącznie na autorytecie. Używa się go jako pozamerytoryczne argumentowanie, które ma wprowadzić drugą jednostkę w zakłopotanie i zwątpienie.
Dla ludzi słowo autorytetu często jest niepodważalne i boją się mu zaprzeczyć. Dlatego też markom zależy na tym, by zaprosić do współpracy osoby, które cieszą się ogromną popularnością i są autorytetem w jakiejś dziedzinie. Z takich osób właśnie powstają ambasadorzy marki.
Ambasador marki – kim jest i jakie są jego obowiązki?
Ambasador marki(firmy), to osoba (często publiczna, znana, lubiana i o ustalonej pozycji w środowisku marki), która pracuje na zlecenie danego podmiotu. Głównym zadaniem jest reprezentacja firmy/marki w pozytywnym świetle.
Ambasador marki powinien wykorzystywać swoją postać, autorytet i popularność, by zwiększyć świadomość marki i oczywiście podnieść przychody ze sprzedaży. Musi on uosabiać tożsamość korporacyjną w każdym aspekcie swojego życia. Wpływ na odbiór ma więc jego wygląd, zachowanie, moralność i wypowiedzi. Ambasador marki powinien sprawnie korzystać ze strategii promocyjnych, które pozwolą wzmocnić relację klientów z marką i powiększyć grono odbiorców.
Jeszcze do niedawna jako ambasadorzy występowali jedynie celebryci, teraz jednak coraz częściej są to również eksperci w danej branży. Oczywiście, osoba reprezentująca markę, powinna dobrze znać jej produkty.
Na czym polega praca ambasadora marki?
Wśród wymogów, które powinien spełniać dobry ambasador marki, są między innymi:
- Entuzjazm,
- Otwarcie na innych ludzi,
- Obecność w mediach,
- Duża liczba odbiorców,
- Znajomość marki,
- Dobry i reprezentatywny wygląd.
Natomiast ambasadorzy marki muszą wykonywać takie obowiązki jak:
- Reprezentowanie marki,
- Pomoc w tworzeniu treści,
- Udział w różnych wydarzeniach,
- Budowanie świadomości marki przez pozytywne opinie i marketing szeptany,
- Budowanie własnego autorytetu w branży,
- Pomoc w poznawaniu produktów i usług,
- Promocja marki.
Powyższe wymagania i obowiązki mogą być oczywiście modyfikowane, jednak jest to dość uniwersalny zestaw.
Jakie są korzyści pracy, jako ambasador marki?
Dbałość o reputację firmy – dobry i rozpoznawalny ambasador marki, nie tylko ją wspiera, gdy wszystkie dzieje się dobrze, ale w trakcie wizerunkowych kryzysów potrafi utrzymać dobrą opinię o marce i ostudzić emocje.
Ambasador ożywia produkty i usługi – dzięki temu, że produkt ma swoją twarz, to staje się bardziej ludzki i ludzie kojarzą go z daną osobą, z którą wiążą się pozytywne historie, co wpływa na większą chęć kupna.
Promocja w social mediach – ambasador dostarcza nową bazę odbiorców i dociera w miejsce, do których wcześniej marka nie była w stanie.
Zapewnia dobry marketing szeptany – odpowiednio skrojone rozmowy i przemycane dobrych opinii o produkcie do normalnych wypowiedzi to naprawdę potężne narzędzie marketingowe.
Wsparcie rozwoju firmy – utrzymywanie pozytywnego wizerunki i sprowadzanie nowych klientów wpływa na wyniki finansowe firmy i ich poprawę.
Zwiększony ruch na stronie – gdy ambasador marki używa swojego bloga, strony i opisuje, a także podlinkowuje stronę, to zwiększa jej rozpoznawalność. Tak samo działa to, gdy na stronie firma wspomina o znanej osobie i dzięki temu polepsza widoczność w wyszukiwarkach.
Ambasadorzy znanych marek – poznaj przykłady najlepszych
Niektóre marki kojarzą się tylko i wyłącznie z konkretnymi osobami. Budowanie wizerunku firmy na jednej osobie przez lata sprawia, że konsumenci nie wyobrażają sobie rozpadu tego duetu. Wśród polskich rozpoznawalnych ambasadorów marek są między innymi:
- Marek Kondrat (ING) – od lat występuje w reklamach banku. Ludzie często kojarzą go właśnie tylko z tym bankiem, a nie z innymi rolami, w które się wcielał.
- Ewa Chodakowska (KRUK) – reprezentuje nie tylko swoją markę, ale również luksusową biżuterię. Doczekała się nawet własnej kolekcji.
- Robert Lewandowski – piłkarz już od lat występuje w spotach tej marki zachęcając do korzystania z jej produktów.
- Kuba Wojewódzki – jego kontrowersyjne zachowanie wcale nie zniechęciło Play do współpracy z nim. Marka dobrze wykorzystuje jego wizerunek i przynosi to efekty.
Jak widać, ambasadorami marek mogą zostać osoby z różnych środowisk. Nie trzeba więc już tylko mieć statusu celebryty. Należy również reprezentować sobą coś więcej.
Jak współpracować z ambasadorem marki?
Odpowiednio zaprojektowana umowa jest bardzo ważna. Do najważniejszych należy opisanie, w jaki sposób marka ma być promowana i reprezentowana. Oczywiście nie może zabraknąć opisu obowiązków, a także określenie, jakiego zachowania ambasador powinien się wystrzegać i z jakimi produktami nie może się pokazywać.
W umowie należy również określić wynagrodzenie ambasadora, które będzie zależeć od jego rozpoznawalności i wpływu na konsumentów. Należy określić, czy jest to wynagrodzenie miesięczne, godzinowe, od ilości napisanych postów, zamieszczonych leadów, itd.
Jaka jest różnica pomiędzy ambasadorem marki a influencerem?
Choć może tak się wydawać, to granica między tymi osobami jest dość wyraźna. Ambasador wspiera markę na podstawie stałej umowy i wynagrodzenia. Natomiast influencer to osoba, która posiada sporo fanów i może wypowiedzieć się na temat produktu firmy, lecz nie zawsze musi to być opinia tylko pozytywna.
Jeśli firma może pozwolić sobie na zatrudnienie dobrego ambasadora marki, to powinna w to rozwiązanie zainwestować. Korzyści mogą być naprawdę ogromne i mierzalne.
Do tej pory myślałem, że ambasador marki i influencer to to samo, a jak widać różnica jest spora. Cel jest w sumie taki sam, a więc stworzenie reklamy nastawionej na konkretną grupę odbiorców. Ciekawy wpis.
Bardzo dobry wpis!
Świetny wpis. Ja ostatnio postanowiłam zamówić ulotki. Faktycznie to był świetny wybór, tym bardziej, że wykonane zostały bardzo profesjonalnie
Wiadomo, że w ramach dobrej kampanii SEO ważnym jest, aby nasza strona Internetowa była łatwa w obsłudze oraz intuicyjna. W przeciwnym wypadku nasi potencjalni klienci szybko uciekną do konkurencji. Warto o to zadbać, przy źle zaprojektowanej stronie nawet Marek Konrad nie pomoże 😀
Sama właśnie ostatnio zdecydowałam się na współpracę z dobrą firmą jeśli chodzi o marketing internetowy i szczerze mówiąc nie żałuję. Całą sprawę wykonali bardzo profesjonalnie
Mnie akurat dosyć sporo korzyści przyniosły darmowe like na instagramie. Dodatkowo firma bardzo profesjonalnie podeszła do całej sprawy