Barwy, kolory, odcienie – bez nich świat byłby o wiele uboższy. Rozkwitające na wiosnę kolorowe pąki kwiatów cieszą oko tak samo, jak mieniące się w różnych barwach przekwitające na jesień liście na drzewach. Kolory odgrywają ogromną rolę nie tylko w przyrodzie, ale także i w świecie reklamy. Chcąc osiągnąć jeszcze lepszą skuteczność w promowaniu własnych produktów, warto zaczerpnąć garść informacji na temat roli, jaką spełnia psychologia kolorów w reklamie. Nie każdy zdaje sobie bowiem sprawę z tego, iż niewłaściwy dobór kolorystyki, może raz na zawsze zniechęcić potencjalnego klienta.
Barwy i emocje – jak kolory potrafią wpłynąć na samopoczucie?
Paleta barw, kolorów i odcieni jest niezwykle bogata. Można na niej znaleźć zarówno kolory ciepłe, jak i zimne. Nie brakuje też barw zupełnie neutralnych, które nie mają żadnego przełożenia na nastrój.
-
Barwy ciepłe – potrafią pobudzić do działania nawet najgłębszego melancholika. Ognista czerwień wzmaga temperament, a żółty energetyzuje i zachęca do natychmiastowego działania. Wyciszenie i znalezienie spokoju w otoczeniu tych kolorów może być nie lada wyzwaniem.
-
Barwy zimne – wykazują z kolei wiele tendencji wyciszających. Pozwalają złapać dystans i znaleźć równowagę w tym pędzącym na złamanie karku świecie. Bardzo często sypialnie czy pokoje medytacyjne utrzymywane są w chłodnej kolorystyce.
Można w tym miejscu zadać pytanie o to, jak przełożyć teoretyczną wiedzę o oddziaływaniu barw na ludzką psychikę na skuteczniejsze pozyskiwanie nowych klientów dzięki reklamie.
Kolory ciepłe vs kolory zimne
Jeżeli już wiadomo, jakie skojarzenia budzą barwy ciepłe i zimne, to wypada wskazać konkretnie, które kolory zaliczamy do konkretnej grupy. I tak wśród kolorów ciepłych, pobudzających do działania wymienić można:
-
żółcie,
-
pomarańcze,
-
czerwienie,
-
pośrednią zieleń.
Z kolei do braw zimnych zaliczają się wszelkiej maści:
-
fiolety,
-
odcienie niebieskiego,
-
czy ciemna zieleń.
Jak dobierać kolory na stronie i w reklamie?
Kolorystyka użyta zarówno na stronie internetowej, jak i w reklamach (na przykład w banerach reklamowych prezentowanych w mediach społecznościowych) ma znaczenie większe, niż można przypuszczać. Dobieranie kolorów na stronie to zadanie dla doświadczonego grafika, któremu warto całkowicie zaufać w kwestii kolorystyki, nawet jeżeli ostateczny efekt ma się nijak do naszych pierwotnych założeń. Warto mu na słowo uwierzyć, iż krzykliwy róż na stronie, może odstraszyć zdecydowanie więcej klientów, niż ich przyciągnąć.
Przy dobieraniu kolorystyki strony internetowej czy barw na banerze reklamowym warto zastanowić się nad przekazem, jaki ma trafić do końcowego użytkownika. To właśnie cel, który chce się ostatecznie osiągnąć, powinien determinować to, czy przeważać będą barwy ciepłe i zimne i w jakim zostaną one użyte zestawieniu. Pamiętać trzeba przy tym, iż kolory nieco inaczej mogą się prezentować w zależności od tego, w jakim otoczeniu się znajdą. Jeżeli ktoś nie ma wyczucia i nie zna się na psychologii kolorów w reklamie, to powinien skorzystać z doświadczenia grafików.