Konkursy w Social Mediach – jak je organizować, aby konwertowały? Aktywne prowadzenie firmowych profili w mediach społecznościowych, to doskonała okazja do tego, aby pozostawać z klientami w nieustannym kontakcie. Czasem jednak jest tak, że zaangażowanie odbiorców nieco słabnie i trzeba zastanowić się nad tym, w jaki sposób nieco pobudzić ich do działania. Diabeł tkwi w tym przypadku nie w szczególe, lecz w kreatywności. Chcesz rozruszać fanów i rozgrzać profil do czerwoności? Konkursy w social mediach będą strzałem w dyszkę! Jednak, aby konwertowały i w ostatecznym rozrachunku przyniosły oczekiwany efekt, trzeba wiedzieć, w jaki sposób je planować i przeprowadzać. Szukasz inspiracji w tym temacie? Chcesz dowiedzieć się jak organizować konkursy w social mediach i na które media społecznościowe postawić? Koniecznie zapoznaj się z przygotowanym przez nas artykułem!

Media społecznościowe – co to takiego?

Media społecznościowe mają także inną nazwę – social media. Co kryje się pod tymi pojęciami? Są to serwisy, które umożliwiają wzajemną komunikację pomiędzy użytkownikami. Popularność serwisów społecznościowych od kilku lat systematycznie rośnie, a przestrzeni internetowych pojawia się coraz więcej miejsc wartych uwagi. Potencjał, jaki mają w sobie media społecznościowe, coraz częściej jest dostrzegany przez przedsiębiorców, którzy planując strategię marketingową w sieci, chętnie uwzględniają social media w swoich działaniach mających na celu promocję firmy i zdobywanie nowych klientów.

Jakie są najpopularniejsze media społecznościowe?

Liczba portali społecznościowych konkurujących między sobą o uwagę użytkownika stale rośnie. Do mediów społecznościowych zaliczane są platformy różnego rodzaju, mają one jednak wspólny mianownik – pozwalają na bieżące interakcje pomiędzy użytkownikami. Które media społecznościowe są najpopularniejsze? Które z nich warto wykorzystać jako skuteczne kanały dotarcia do klienta i nawiązania z nim trwałej więzi?

Oto kilka propozycji:

  1. Facebook – absolutny lider, jeżeli chodzi o media społecznościowe. Chociaż może się wydawać, że rozwój social mediów nastąpił stosunkowo niedawno, to FB jest już nastolatkiem! Jeżeli chcesz urozmaicić strategię promocyjną swojej firmy w sieci, to koniecznie załóż firmowy profil na Facebooku!

  2. Instagram – ma nieco inny charakter niż Facebook, jednak i ta aplikacja może się okazać niezwykle przydatna dla wielu branż. Przy pomocy zdjęć również możesz prowadzić aktywną komunikację z klientami!

  3. YouTube – to nieco wyższa szkoła jazdy. Prowadzenie firmowego kanału wymaga w tym przypadku nieco więcej zaangażowania – nie wystarczy tylko wrzucić grafikę opatrzoną kilkoma tagami. Jednak dla chcącego, nic trudnego! W ten sposób efektywnie dotrzesz zwłaszcza do młodszych odbiorców.

Oczywiście serwisów społecznościowych w sieci jest znacznie więcej. Powyżej wymieniliśmy zaledwie te trzy, które cieszą się największym zainteresowaniem użytkowników.

Jak przyciągać odbiorców i podtrzymywać ich zainteresowanie?

Sam fakt założenia konta w mediach społecznościowych nie spowoduje jeszcze, że SM staną się najbardziej obleganym kanałem, za pomocą którego użytkownicy zaczną trafiać na stronę internetową Twojej firmy. Profil powinien być aktywny – tylko w ten sposób będziesz w stanie zbudować i utrzymać więź z odbiorcami, wśród których z pewnością znajdą się zarówno dotychczasowi, jak i zupełnie nowi klienci Twojej firmy.

Regularnie publikuj posty

Regularna publikacja postów w mediach społecznościowych to absolutnie podstawowa zasada w przypadku prowadzenia firmowego profilu nastawionego na konwersję. Pamiętaj jednak o tym, że zbyt częste zamieszczanie postów może być tak samo negatywnie odebrane przez użytkowników, co niemal martwy profil. Znajdź złoty środek – posty wrzucaj do sieci regularnie, jednak niezbyt często.

Twórz angażujące treści

Chęć nieustannego pozostawania w kontakcie z użytkownikami, może stwarzać pokusę hurtowego tworzenia treści. Jeżeli nie masz dobrego pomysłu na post – odpuść jego publikację. Staraj się nie zaśmiecać tablic swoich fanów. Jeżeli content niskiej jakości zacznie przeważać nad interesującymi i angażującymi wpisami, to ilość polubień profilu Twojej firmy zacznie spadać w zastraszającym tempie.

Organizuj konkursy

Zauważasz, że w ostatnim czasie na profilu firmowym w mediach społecznościowych zaczyna być drętwo jak u cioci na imieninach? Pora to zmienić! Szukasz inspiracji, która pozwoli Ci zaangażować fanów? Postaw na konkursy z ciekawymi nagrodami. Jak organizować konkursy w social mediach? O tym przeczytasz w dalszej części tego tekstu.

Konkursy w mediach społecznościowych – dlaczego warto je organizować?

Użytkownicy biorący udział w konkursach dzielą się na dwie grupy. Pierwsza z nich, to osoby, którym zależy przede wszystkim na dobrej zabawie. Angażują się w konkursy w social mediach, bo po prostu to lubią. Druga grupa, to internauci nastawieni na wygraną. Zaangażują się w konkurs, wypełnią zadanie konkursowe, jednak tylko pod warunkiem, że nagroda przewidziana w konkursie będzie tego warta. Ty, jako przedsiębiorca, musisz podejść do kwestii organizowania konkursów w mediach społecznościowych z jeszcze innej strony. Zastanów się, jaki cel możesz zrealizować przy pomocy tego narzędzia.

Jaki cel postawić sobie organizując konkursy w mediach społecznościowych?

Ile firm, tyle pomysłów. Nie ma czegoś takiego, jak jeden i uniwersalny cel. Organizując konkurs na Facebooku czy Instagramie, może Ci zależeć na tym, aby:

  • zwiększyć świadomość marki wśród użytkowników,

  • zbudować pozytywny wizerunek Twojej firmy,

  • zrobić rozeznanie dotyczące zainteresowania nowym elementem Twojej oferty,

  • zwiększyć zaangażowanie użytkowników,

  • zrealizować konkretne cele sprzedażowe,

  • zwiększyć zasięg profilu firmowego.

Decydując się na organizację konkursu w mediach społecznościowych, miej zawsze z tyłu głowy finalny rezultat, jaki chcesz osiągnąć. Będzie to niezmierne pomocne przy opracowywaniu strategii konkursu – w zależności od wybranego celu inne może być bowiem zadanie konkursowe, jakie postawisz osobom obserwującym profil firmowy, które zdecydują się na to, aby wziąć udział w zabawie.

Jakich zasad trzeba się trzymać, organizując konkursy w SM?

Każde działanie biznesowe, w tym także angażowanie użytkowników poprzez zachęcanie ich do udziału w konkursie organizowanym w mediach społecznościowych, musi trzymać się pewnych zasad. Forma, w jakiej zostanie przeprowadzony konkurs, ma nie mniejsze znaczenie niż cel. Jeżeli źle zaplanujesz konkurs, to nie uda Cię się przekonać internautów do tego, aby się zaangażowali w zadanie konkursowe.

O czym pamiętać planując strategię konkursu w social mediach?

  1. Postaw na prostotę. Im bardziej skomplikujesz zadanie konkursowe, tym mniej osób będzie chętnych na zabawę. Pamiętaj – to nie olimpiada z fizyki. Opracuj zadanie konkursowe w taki sposób, aby każdy przeciętny obserwator profilu Twojej firmy był w stanie je wykonać.

  2. Zastanów się, w jaki sposób zachęcić użytkowników do tego, aby zaangażowali się w wykonanie zadania konkursowego. Bodźcem do działania może okazać się np. atrakcyjna nagroda. Jeżeli jednak chcesz dotrzeć do internautów spoza grona dotychczasowych obserwatorów profilu, to musisz zainwestować w kampanię promocyjną. Pamiętaj o tym, aby przekaz promujący konkurs miał atrakcyjną formę.

  3. Dostosuj zadanie do celu biznesowego, jaki chcesz osiągnąć, organizując konkurs.

  4. Zaplanuj całe wydarzenie w taki sposób, aby zostało przeprowadzone w sprzyjającym czasie. Pamiętaj, że organizacja konkursu to zajęcie czasochłonne. Jeżeli zbiegnie się w czasie np. z okresem gorących wyprzedaży, to możesz nie znaleźć wystarczająco dużo czasu na to, aby właściwie nadzorować przebieg konkursu.

Jeżeli optymalnie zaplanujesz konkurs w mediach społecznościowych i będziesz się trzymać podstawowych zasad, to szansa na to, że osiągniesz pierwotnie założony, cel znacznie wzrośnie.

O czym trzeba pamiętać, organizując konkursy na Facebooku?

Jeżeli chcesz przeprowadzić konkurs na Facebooku i zależy Ci na tym, aby cały proces przebiegał całkowicie legalnie, to przygotowania do całego wydarzenia zacznij od tego, aby szczegółowo zapoznać się z tym, co w temacie promocji, konkursów i innych tego typu wydarzeń mówi sam regulamin portalu społecznościowego. Szczegółowe informacje na ten temat zostały zawarte w punkcie regulaminu pt. Funkcje stron – podpunkt Promocje.

Stwórz regulamin konkursu

Każdy konkurs (nie tylko ten, który organizowany jest w mediach społecznościowych) musi posiadać regulamin określający zasady jego przebiegu. W treści regulaminu konkursowego zapisz wszelkie istotne kwestie. Zwróć uwagę na to, aby znalazły się w nim informacje dotyczące tego, kto jest organizatorem, w jakim terminie organizowany jest konkurs, jakie są nagrody czy jaka jest ścieżka składania reklamacji. Facebook wymaga ponadto, aby w regulaminie znalazły się zapisy dotyczące m.in. zwolnienia portalu z odpowiedzialności przez każdego uczestnika biorącego udział w konkursie.

Wymyśl ciekawe zadanie konkursowe

To jedno z największych wyzwań, jakie przed Tobą stoi. Wymyślając zadanie konkursowe, musisz wyjść poza schemat własnego myślenia. Zadanie musi być bowiem atrakcyjne nie dla Ciebie, lecz dla osób obserwujących profil Twojej firmy. Jak zatem stworzyć ciekawe wyzwanie, za którym podążą setki użytkowników? Musisz wejść w skórę swojego klienta. Zastanów się nad tym, jaka jest grupa docelowa i to właśnie na jej wzór skrój zadanie, jakie postawisz przed osobami biorącymi udział w konkursie. Inne wyzwanie spodoba się dwudziestolatkom, a co innego będzie w stanie zaangażować osoby w wieku średnim.

Jaką formę może przyjąć zadanie konkursowe?

W tej kwestii jedynym ograniczeniem pozostaje Twoja wyobraźnia i oczywiście możliwości uczestników konkursu. Zadanie konkursowe powinno być możliwe do realizacji. Jeżeli ustawisz poprzeczkę zbyt wysoko, to szybko okaże się, że konkurs, który planujesz skrupulatnie od kilku tygodni, będzie cieszył się raczej mizernym zainteresowaniem. Zadanie konkursowe może przyjąć formę zagadki, rebusu, krzyżówki, a także konkretnego zadania (może to być np. stworzenie rymowanki o Twojej firmie). Dając w konkursie kreatywne wyzwania, miej jednak na uwadze, aby wyobraźnia za bardzo nie poniosła konkursowiczów – jeżeli poprosisz ich o stworzenie memów, przygotuj się, że niektóre z nich mogą przedstawić Twoją markę w nieco krzywym zwierciadle!

Zadbaj o atrakcyjne nagrody

Nagrody powinny być na tyle atrakcyjne, aby przeciętnemu użytkownikowi opłacało się wziąć udział w konkursie. Jednak nie szastaj drogimi upominkami na prawo i lewo – na takim działaniu może ucierpieć wizerunek Twojej firmy. Nagroda powinna być adekwatna do trudności zadania konkursowego. Im zadanie będzie trudniejsze, tym atrakcyjniejszą nagrodę możesz zaoferować. Pamiętaj, że czasem większe zaangażowanie użytkowników można uzyskać, oferując większą ilość nagród o mniejszej wartości niż jedną, główną, niezwykle atrakcyjną. Dlaczego? Im większa ilość nagród, tym większe prawdopodobieństwo wygranej!

Zaplanuj promocję konkursu w Social Mediach

Chcesz, aby o stworzonym przez Ciebie konkursie dowiedziało się jak najwięcej osób? Zadbaj o odpowiednią strategię promocyjną. Możesz w tym celu wykorzystać kampanię Facebook Ads. Dzięki takim działaniom będziesz w stanie znacznie rozszerzyć grono osób, do którego dotrze informacja o konkursie.

Kary od Facebooka – o czym musisz pamiętać?

Facebook jest niezwykle wyczulony na niektóre działania, jakie jeszcze do niedawna były powszechnie stosowane podczas organizowania różnego rodzaju konkursów. Zasady, na jakich można przeprowadzić konkurs, zostały dokładnie opisane w regulaminie portalu społecznościowego. Z zapisów zawartych w regulaminie, można wyczytać, że organizując konkurs, nie można wykorzystywać prywatnych osi czasu użytkowników. Ponadto, zabronione jest także warunkowanie udziału w zabawie od polubienia strony czy udostępnienia postu. Za złamanie podstawowych zapisów regulaminu grożą kary.

Konkursy w mediach społecznościowych – wykorzystaj potencjał social mediów!

Wciąż zastanawiasz się nad tym, czy organizacja konkursu w mediach społecznościowych jest dobrym pomysłem? Owszem, całe przedsięwzięcie będzie wymagało od Ciebie pewnego zaangażowania, jednak wydaje się, że jest to narzędzie marketingowe, obok którego nie można przejść obojętnie! Pamiętaj, ile korzyści możesz osiągnąć, angażując użytkowników w zabawę!

LinkBuilding, pozycjonowanie lokalne, linki seo i wiele więcej - SEOsklep24.pl