Zapewne każdy, kto działa w branży SEO zauważył w ostatnim czasie dość duże zawirowania w SERPach. Wszyscy spekulowali o aktualizacji algorytmu Google. Dziś spekulacje przekształciły się w potwierdzone wiadomości od Google – algorytm otrzymał w tym samym czasie aż dwie aktualizacje. Jedną z nich jest Panda 4.0, a drugą Payday Loan Update 2.
Oto oficjalny komunikat Matt’a odnośnie aktualizacji algorytmu.
Pierwsze zawirowania zauważyliśmy już 13 maja. Następne na przełomie 15 i 16 maja. Google w tym czasie testowało nowy update, mieszając mocno SERP’y.
Pierwsza aktualizacja to Payday Loan Update 2, czyli projekt, który ma za zadanie wykluczać strony zawierające w treści wyłącznie zaspamowane frazy. Pierwszy update tego typu miał miejsce rok temu. Tym razem Google zawiesiło jeszcze wyżej poprzeczkę, dokładniej analizując strony, które cechują się treścią o niskiej przydatności. Z indeksu zostały wyrzucone nie tylko strony ze zduplikowanym contentem, ale także te witryny, które miały unikalny, aczkolwiek nie traktujący o niczym konkretnym content.
O Pandzie 4.0 na razie niewiele wiadomo. Najprawdopodobniej jest ona kontynuacją poprzednich update’ów pod tą nazwą, które skupiały się na stronach, które miały słaby profil linkowy i były zbudowane niechlujnie, bez żadnego przekazu i przydatności dla użytkownika.
Jednocześnie informujemy, że Google lubi wprowadzać aktualizacje jedna po drugiej, także nie opuszczajmy gardy – walka jeszcze się nie skończyła!
Z subiektywnej oceny uważamy, że Google zaczyna posuwać się zbyt daleko, biorąc na swoje barki algorytmiczną ocenę przydatności strony. Oby nie okazało się, że algorytm zacznie eliminować strony „bo wydawało mu się, że content na nich jest nieprzydatny”.
Przy okazji, zrobiliśmy mały research naszych stron, które testowaliśmy – żadna jak na razie nie została ukarana. A jak sprawy wyglądają u Was?
Jestem właśnie ciekaw stron po usłudze profilowania, może by jakiś tekst ze screenami z monitoringu?
@Gajowczyk – chciałbyś przeczytać artykuł, w którym opisalibyśmy na przykładzie jak przetrwały ostatnią aktualizację strony linkowane profilami? Jeśli tak to myślę, że warto odczekać jakiś czas jeszcze, ponieważ aktualizacja może jeszcze trwać….
Do tej pory serpy po tych aktualizacjach są jakby przymrożone. TOP10 się praktycznie nie zmienia, nowych stron wogóle nie można ruszyć. Jak sytuacja wygląda u was?
@Kordian – doszły Nas słuchy, że serpy zamrożone. Spoglądając na ruchy w pozycjach u Naszych nowych klientów – nie zauważyliśmy tego. W TOP 10 są wejścia i to w sporych ilościach…
Efekt działania Payday Loan Update 2 powinien najmocniej się objawić w usuwaniu z indeksu stron zapleczowych i urli z tych stron. Trzeba te strony bacznie obserwować.
Ciekawe też, na czym bazuje algorytm wyceny jakości contentu. To co dla jednych jest ciekawe i przydatne dla innych może być bezwartościowe i odwrotnie. Ilość tekstu na stronie też nie musi się przekładać na chęć jego przeglądania.
Nie wiem ale moja strona od lat w ogóle nie reaguje na te zmiany algorytmu…. nie mam pojęcia dlaczego. Zaznaczę, że moja stronka to baza wiedzy z dużą ilością unikalnych haseł oraz unikalnej wiedzy. Wiele z tematów na stronie jest opisywanych tylko przez mój portal. Może dlatego tak jest…. nie wiem …
@Sławek – uknikalność tekstów to bardzo ważna sprawa. Jeśli Twój serwis jest odporny na wszelkie aktualizacje algorytmu Google to pozostaje tylko się cieszyć 🙂 Oby nigdy Google nie trafił na Twoją stronę 🙂
U mnie jedna ze stron mimo optymalizacji, unikatowej treści i mocnym linkowaniu nawet nie wbiła w top 100, tematyka z tzn „mocno spamowanych” , natomiast w stornach z mniej popularnych tematyk niema problemu z top 10, wiec chyba jednak zamrożenie w serpach jest faktem. Natomiast