Pozycjonowanie jest wieloetapowym procesem, w którym trzeba wziąć pod uwagę szereg kwestii. Pominięcie którejkolwiek z nich ma wpływ na możliwe do osiągnięcia efekty, a tym samym nieraz zablokowanie sobie możliwości uzyskania tego, o co chodzi, czyli najwyższych pozycji dla wybranych haseł. Jednym z elementów, o które trzeba zadbać i w odpowiedni sposób wziąć pod uwagę, są obrazy. Optymalizacja obrazów musi się znaleźć na liście zadań każdego pozycjonera, któremu zależy, aby efekty przez niego osiągnięte były faktycznie widoczne i satysfakcjonujące.
Niezbędna dla widoczności optymalizacja zdjęć na stronie
Znaczenie obecności obrazów na stronie samych w sobie dla każdego jest niepodważalne. Każda strona internetowa jest bowiem swoistą wizytówką firmy, to ona tworzy wrażenie o niej, i często jest pierwszym miejscem, w którym dowiadujemy się o istnieniu danej firmy i szczegółach jej oferty. Jeśli trafia się na nią przed wcześniejszym osobistym zetknięciu z jej przedstawicielami czy odwiedzinami w siedzibie, to właśnie ona tworzy wrażenie i może przesądzać o dokonaniu transakcji lub odrzuceniu takiego zamiaru.
Na wizualny odbiór i jakość przekazu mocno wpływają:
- układ strony
- przejrzystość
- łatwość poruszania się wewnątrz strony
- zamieszczone elementy graficzne
Grafika ma więc podwójne znaczenie – tworzy wygląd i kształtuje odbiór, lecz także wpływa na pozycje strony. Należy więc zadbać zarówno o atrakcyjność wizualną, jak i optymalizowanie zdjęć, aby pozycje były jak najwyższe, a tym samym by na stronę mogła trafić jak największa ilość osób zainteresowanych obecnymi na niej treściami.
Optymalizacja obrazów a ich widoczność dla robotów wyszukiwarki
Już użytkownicy wykazujący średnią aktywność w buszowaniu po stronach mogą zauważyć, że wpisanie jakiegokolwiek hasła w wyszukiwarkę daje wyniki, które można przeglądać w dwóch głównych obszarach. Są to nie tylko odnośniki do stron z krótkim opisem tekstowym, ale także graficzne wyniki wyszukiwania. Technologie stosowane przez Google są coraz to bardziej rozwinięte i udoskonalone, ale póki co nie została jeszcze stworzona i wprowadzona możliwość interpretacji graficznej zawartości zdjęć i opisywania ich. Za właściwy odczyt i to, by roboty wyszukiwarki wiedziały, że mają do czynienia z takim a nie innym obrazem, odpowiada przypisywanie im odpowiedniej nazwy. Jeśli więc chce się, by obraz był dla wyszukiwarki w ogóle istotny i dostrzegalny oraz poprawnie rozpoznany, przy zamieszczaniu go nie należy pozostawiać automatycznie nadanych nazw, lecz tworzyć je tak, aby odpowiadały zawartości.
Optymalizowanie zdjęć przy istniejącej stronie internetowej
Jeśli z pośpiechu podczas tworzenia strony albo nieświadomości co do znaczenia odpowiedniej widoczności zdjęć i wpływu nazw na to nie nadało się wcześniej wartościowych nazw, nie trzeba się martwić, że sytuacja jest przegrana. Optymalizacja zdjęć na stronie może zostać dokonana w jakimkolwiek momencie, a więc także wtedy, gdy wszystkie zdjęcia zostały już umieszczone i od jakiegoś czasu są już na niej widoczne. Wiele widocznych dzisiaj w internecie zdjęć funkcjonują na stronie pod przypadkowymi, automatycznie nadawanymi przez aparat nazwami, głównie z przedrostkami DCIM albo IMG. Jeśli zamiast tego podpisze się swoje zdjęcia w prosty, ale czytelny sposób, słowami którymi operują także użytkownicy wyszukiwarki, ma się natychmiastową przewagę nad tymi, którzy nie przyłożyli do tego wagi.
Nie trzeba tu dużo kombinować, nazwy mogą mieć postać słowa kluczowego, brzmieć więc na przykład:
- „hodowla psów szczecin”
- „fryzury ślubne Koszalin”
- „samochód do wynajęcia”.
Dodatkowym wzmocnieniem działania jest powiązanie nazwy zdjęcia z tematyką obecną na stronie, ale to już jest całkowicie logiczne i normalnym zjawiskiem jest, że zamieszczanie na niej grafiki dotyczą tego samego obszaru, co pozostałe treści.
Stosowanie atrybutów alt i title
Jak można się spodziewać, samo nadanie nazwy grafiki nie jest jedynym działaniem, które w tym obszarze należy podjąć i jedynym, który jest brany pod uwagę przez roboty wyszukiwarki. Oprócz tego można także kojarzyć tematy związane ze stosowaniem atrybutów alt i title. Zdarza się, że obrazy nie mogą zostać poprawnie wyświetlone, wtedy właśnie zastosowanie znajduje pierwszy ze wspomnianych atrybutów. Dzięki niemu zarówno roboty Google, jak i fizyczny, indywidualny użytkownik strony, będzie wiedział co znajduje się na zdjęciu, nawet jeśli nie będzie w danym momencie mógł go zobaczyć. Roboty Google wychwycą więc co trzeba dla pełnego odczytu zawartości strony, a człowiek będzie miał możliwość złożenia sobie pełnego obrazu strony, składającego się zarówno z zamieszczonych na niej treści, jak i uzupełniających to grafik i wszelkich elementów obrazowych. Bardzo duże znaczenie tego atrybutu odnosi się również do osób z poważniejszymi wadami wzroku, uniemożliwiających poprawne dostrzeżenie zawartości obrazka. Specjalnie utworzone dla nich oprogramowanie odczytuje im taki opis, dzięki czemu nawet nie widząc można w pełni zorientować się w zawartości strony, także tej obrazkowej.
Optymalizacja zdjęć jest bardzo ważna, nie dość ze sam pagespeed od Googla jest brany mocno pod uwagę w pozycjonowaniu. To nawet ładowanie strony dla użytkownika to ważna kwestia. Nikt nie lubi czekać 10s na pokazanie strony. Wydaje mi się ze odpowiedni rozmiar zdjęć to jedna z ważniejszych kwestii pod SEO
Zdjęcia zwiększają atrakcyjność artykułu z perspektywy czytelników, ale też mogą być przydatne w walce o pierwsze miejsce w wyszukiwarkach. Dokładnie to, o czym piszesz – odpowiednie nazwy obrazów są bardzo ważne. To niewiele pracy, a skuteczność może być bardzo duża.
Dziękuję za ten artykuł. Sam od niedawna pracuję jako młodszy specjalista SEO, a tak naprawdę dopiero się uczę. Optymalizacja stron to ważny aspekt, w końcu jeśli strona jest brzydka i długo się ładuje, to większość osób z niej wyjdzie.
Mnie zawsze zastanawia czy zdjęcia powinno się podpisywać ze spacją pomiędzy wyrazami, czy z myślnikiem.