Sprzedawanie w internecie wbrew pozorom nie należy do łatwych zadań, a wiedzą o tym najlepiej właściciele raczkujących sklepów online, którzy zaczynają dopiero swoje starania w strefie e-commerce. Jeszcze gorszą jednak jest ta sytuacją, w której wydawać by się mogło, że sprzedaż w sklepie internetowym powinna iść znakomicie, bo zastosowało się niemalże wszystkie możliwe strategie i metody, by tak właśnie było np.
- funkcjonuje atrakcyjna polityka cenowa
- stopień zatowarowania i atrakcyjności asortymentu jest na wysokim poziomie
Co zatem jest nie tak?
Oto kilka powodów, które mogą wpływać na to, że sprzedać w internecie nadal nie idzie po naszej myśli.
Czy Twoja strona jest odpowiednio intuicyjna i przemyślana?
To ważne pytanie, bowiem błędne kierowanie użytkownika do poszczególnych stron jest jednym z najmocniejszych błędów przyczyniających się do słabej sprzedaży sklepu. Głównym tego powodem jest fakt, że podobnie jak osoba robiąca zakupy w sklepie stacjonarnym i w sklepie online klient szuka zwykle konkretów – marki, towaru czy określonego produktu. Nie ma czasu do stracenia – im bardziej ułatwimy mu znalezienie konkretnego towaru, tym mamy większe szanse na to, że w istocie zakupi go on właśnie u nas. Z drugiej strony – im bardziej zawiła jest ta ścieżka zakupów – analogicznie nasze szanse na zdobycie klienta spadają, a tym samym sprzedaż też nie wzrośnie.
O czym pamiętać?
- Nie kieruj wyłącznie działań SEO na stronę główną sklepu, staraj się ściślej określić target kierując klientów do bardziej dopasowanych wyników, a jeśli już to robisz upewnij się, że na stronie docelowej nie brakuje oczekiwanych wyników, nie ma też stron generujących błąd 404.
- Nie kieruj użytkowników do kart produktowych z niedostępnym bądź wycofanym z oferty produktem.
Czy Twoje produkty prezentują się poprawnie i wystarczająco atrakcyjnie dla klientów?
To kolejne pytanie, które należy sobie zadać szukając przyczyn niskiej sprzedaży w swoim sklepie online. Konkurencja na rynku e-commerce jest ostra dlatego nie można sobie w żadnej kwestii, nawet tej związanej z estetyką pozwolić na jakiekolwiek niedociągnięcia. Czasem to właśnie piękny i czytelny wygląd kart może być Twoją jedyną kartą przetargową, która to zdecyduje o tym, że potencjalny klient stanie się właśnie Twoim klientem, a nie konkurencji.
Czego możesz spróbować?
- Publikowanie unikalnych wartości dodanych pod postacią poradników, materiałów video czy też infografik przy okazji podkreślających zalety proponowanych produktu na pewno jest mądrym pomysłem.
- Nie zapomnij o publikowaniu opinii i recenzji klientów, a wręcz zachęcaj do ich zostawiania.
- Absolutnie wystrzegaj się kopiowania opisów bądź korzystania z tych dostarczonych od producenta.
- Jeśli już dajesz grafikę czy video – muszą być dobrej jakości.
- Cena, dostępność, dostawa – wszystko to musi być zawsze przejrzyście przedstawione.
- Nie zapominaj o wyrazistym CTA.
Czy w ramach karty produktu podsuwasz Klientom alternatywne rozwiązania bądź dodatkowy czy też komplementarny przedmiot?
Dzięki temu możesz zatrzymać Klienta w swojej ofercie w wielu sytuacjach. Przypadkowo wtedy, gdy trafi na kartę konkretnego produktu, ale akurat nie ma go w ofercie. Jeśli trafi na karcie na inne możliwe, zamienne rozwiązanie jest szansa, że je przemyśli i kto wie – zostanie Twoim klientem. Jeśli nie zadbasz o zapewnienie mu właśnie takiej alternatywnej opcji – no cóż jest to prawie pewne, że bez chwili namysłu zamknie kartę i pójdzie poszukać owej opcji gdzieś indziej.
Dlatego zaproponuj mu:
- produkty podobne
- produkty komplementarne
- produkty dodatkowe.
Dzięki temu nie tylko uatrakcyjnisz sposób prezentowania swojej oferty, ale też zwiększysz szansę na zainteresowanie ofertą i tym samym – na zwiększenie wartości koszyka. Dzięki temu w mądry sposób wykorzystujesz swoją wiedzę na temat preferencji klienta, tego co go interesuje, na co zwrócił uwagę, jaki zakres cen mu odpowiada i tym podobne. Nic nie tracisz uatrakcyjniając w ten sposób ofertę, a wręcz przeciwnie możesz dużo zyskać – zwiększając konwersję strony i sprzedaż na swojej stronie.
Pamiętajmy również o jakości towaru i czy przesyłka dotarła do nas bezpiecznie i ładnie zapakowana. Nie raz można się spotkać ze sprzedawcami, którzy nie przykładają uwagi do opakowań i niestety paczka dociera do nas uszkodzona.
Swego czasu testowałem poziom cen w sklepie internetowym.
Jedno co muszę powiedzieć cena ma duże znaczenie czasem lepiej wyrównać się cenowo z konkurencją niż wydawać kasę na pozyskanie nowego klienta.