Kilka dni temu Google opublikowało nowe wytyczne dla webmasterów, które traktują o tym, jak twórcy stron powinni projektować i budować portale, aby te były przyjazne dla wyszukiwarki Google. Rzecz jasna, pozycjonerzy również powinni znać te wytyczne i być na czasie ze zmianami, które serwuje gigant z Mountain View. Dlatego przygotowaliśmy dla Was listę najważniejszych zmian, które mogą okazać się kluczowe w świecie SEO w najbliższych miesiącach.
- „W miarę możliwości zabezpiecz połączenia witryny korzystając z protokołu HTTPS. Szyfrowanie interakcji użytkownika z witryną to sprawdzona metoda komunikacji w Internecie.” – Google tym samym rozwiewa wszelkie wątpliwości powstające wokół protokołu HTTPS (dotyczy głównie sklepów online i platform, które gromadzą dane osobowe internautów). Jeżeli mamy taką możliwość – protokół zabezpieczający dane powinien znaleźć się na stronie. Możemy wysnuć wniosek, że Google wprowadzi (lub już wprowadziło) obecność protokołu HTTPS do czynników rankingowych.
- „Upewnij się, że strony są przydatne dla użytkowników z wadami wzroku, na przykład testując łatwość obsługi z użyciem czytnika ekranu.” – to pewna nowość, gdyż do tej pory wytyczne nie wzmiankowały wprost o osobach z wadami wzroku. Od teraz projektując strony www trzeba zwracać na to uwagę.
- „Projektując witrynę, weź pod uwagę wszystkie rodzaje i rozmiary urządzeń, w tym komputery, tablety i smartfony. Skorzystaj z narzędzia do testowania optymalizacji mobilnej, sprawdź, jak strony działają na urządzeniach mobilnych i dowiedz się, co warto poprawić.” – chodzi oczywiście o strony obsługujące technologię RWD. Wytyczna ta była niemalże pewne (wystarczy spojrzeć na wydarzenia z 2015 roku, kiedy Google dosyć często informowało o aktualizacji mobile).
- „Upewnij się, że ważne treści są domyślnie widoczne w witrynie. Google może indeksować zasoby HTML ukryte w elementach nawigacyjnych, takich jak karty czy sekcje rozwijane. Uważamy jednak, że dostępność takich treści dla użytkowników jest nieco ograniczona, więc proponujemy umieszczenie najważniejszych informacji w domyślnym widoku strony.” – tym zapisem Google ucina spekulacje o tym, czy roboty indeksują treści z zakładek. Niemniej specjaliści z Mountain View dają wyraźny znak, aby odchodzić od tabelek czy rozwijanych zakładek.
- „Upewnij się, że do wszystkich stron w witrynie prowadzą linki z innych stron, które można znaleźć. Link odsyłający powinien zawierać tekst lub – w przypadku obrazów – atrybut alt odnoszący się do strony docelowej.” – ten zapis można rozumieć w następujący sposób – linki na stronie powinny być tekstowe (z uzupełnieniem atrybutu title), a jeżeli linkiem jest grafika – należy koniecznie pamiętać o atrybucie alt.
- „Prześlij plik mapy witryny z linkami do ważnych stron w witrynie. Udostępnij również stronę z listą linków do tych stron w postaci czytelnej dla człowieka (czasem nazywaną indeksem witryny lub stroną mapy witryny).” – chodzi oczywiście o tworzenie map witryn w formacie xml, jak i html. Format xml należy przesłać do Google (przez panel Search Console), a wersja html powinna być ukazana dla internauty jako integralny spis wszystkich linków strony.
Oczywiście nie są to wszystkie zmiany, jakie pojawiły się w nowych wytycznych – pozostałe zapisy traktują jednak o kwestiach, które są oczywiste od dawna, ale dopiero teraz stały się formalnymi wytycznymi.
Zachęcamy do dokładnego przetestowania wytycznych na oficjalnej stronie supportu Google: https://support.google.com/webmasters/answer/35769?hl=pl
“(z uzupełnieniem atrybutu title)” skąd taki wniosek?
W sumie aktualizacja tych wszystkich punktów jest konsekwencją informacji, które pojawiały się wcześniej – Google po prostu ubrało to w bardziej oficjalną formę 😉
No nie wszystko było wcześniej. Opcja przydatności dla ludzi z wadami wzroku jest nowa.
Dzięki wytycznym Google panuje ruch w interesie. Trzeba ciągle coś zmieniać i łatwiej klienta namówić na zmiany powołując się na wytyczne.
Możliwość komentowania została wyłączona.