Jeszcze kilka miesięcy temu pojawiło się w branży ogromne poruszenie, bo oto okazało się, iż oddzielny indeks na urządzenia mobilne jest tuż za rogiem. Było to spowodowane obawami właścicieli serwisów z wyłącznie desktopową odsłoną, że mobilne wyniki wyszukiwania wyrzucą ich z pozycji, dlatego zaczęło się masowe przystosowywanie witryn i serwisów z myślą właśnie o użytkownikach mobilnych. Kilka tygodni później pojawiła się wiadomość o tym, iż jednak nie będzie osobnego indeksu, mobilne wersje będą zajmować najwyższe pozycje.
Mobile First Index – czy w ogóle wejdzie w życie?
Odpowiedź na tą wątpliwość pojawiła się na konferencji SMX West mającej miejsce w dniach 21-23 marca, To właśnie wtedy Gary Illyes powiedział co nieco na temat tego jakie plany ma Google, jeśli chodzi o Mobile First Indexo. Zaskoczył wszystkich wiadomością iż w istocie jeszcze w tym roku wdrożenie to wejdzie w życie, niemniej jednak właściciel serwisów i webmasterzy nie muszą się trwożyć, bo mają jeszcze co najmniej kilka miesięcy na przygotowanie mobilki.
Początki Mobile First Index
Wszystko zaczęło się w 2015 roku, bowiem to właśnie wtedy Google zauważyło, że więcej niż 50%
wszystkich wyszukań w wyszukiwarce pochodziło z urządzeń mobilnych, co za tym idzie – nie mogli pozostać obojętni na takie wyniki. W czym tkwi sedno Mobile First Index? Otóż po zakończeniu prac nad tym indeksem, nawet w przypadku postawienia zapytania w wyszukiwarce desktopowej to, treści pochodzące ze stron mobilnych będą brane pod uwagę w pierwszej kolejności.
Dlaczego? Wynika to z kilku faktów:
- mniejsza ilość treści na stronach mobilnych niż na desktopowych
- mobilki są nastawione głównie na przyjemność przeglądania sieci na mniejszym ekranie, w mniejszej rozdzielczości przez co mają mniej funkcji i wtyczek.
To na kanwie tych faktów Google pracuje nad listą czynników mających znaczenie przy tworzeniu listy wyników wyszukiwania opartej właśnie o Mobile First Index – by użytkownikom korzystającym z urządzeń mobilnych było dużo wygodniej, a tych nie ukrywajmy jest coraz więcej.