Jeszcze do niedawna można było dostrzec spore zamieszanie, kiedy Google postanawiało zaktualizować swoje algorytmy Panda i Pingwin. Wiele stron nagle traciło wówczas swoje miejsce w rankingach i wracało na nie dopiero po kolejnej aktualizacji. Google zapewnia jednak, że ostatnia z aktualizacji jest ostatnią tak drastyczną i obecnie wprowadzane będą mniejsze i mniej znaczące zmiany.
Google naturalnie nie potwierdza nigdy wprowadzonych zmian, a więc właściciele stron www mogą jedynie domyślać się, że jakaś aktualizacja miała miejsce. Mobile-First Index to największa od lat zmiana, jaka zaszła w budowie wyszukiwarki Google. Sporą zmianą jest to, że do tej pory roboty indeksujące zbierały przede wszystkim dane ze stron desktopowych i na ich podstawie dokonywały oceny. Obecnie, dzięki Google Mobile-First Index oceniane będą przede wszystkim strony mobilne. Od jakiegoś czasu obserwuje się znaczący wzrost wyszukiwani mobilnych, w stosunku do tych tradycyjnych. Trzeba pamiętać o tym, że użytkownicy mobilni zupełnie inaczej poruszają się w sieci i po stronach www, niż ci korzystający nadal z modelu desktop.
Mobile-First Index ma za zadanie skłonić jak najwięcej właścicieli stron www do stworzenia ich dobrej jakościowo wersji mobilnej. Musi być ona czytelna, intuicyjna i łatwa w obsłudze. Mówi się o tym, że w roku 2018 Google ma zamiar umieszczać witryny w rankingu przede wszystkim właśnie z uwagi na ich mobilne wersje i specjaliści od SEO muszą być na ten krok gotowi. Nie trzeba się jednak obawiać, ponieważ jeśli strona mobilna nie zostanie przez roboty odnaleziona, dokonają one swojej oceny na podstawie jej tradycyjnej wersji.