Bardzo istotnym w marketingu internetowym zagadnieniem jest lejek sprzedażowy. Zagadnienie to nie jest jednak znane wszystkim właścicielom stron i firm, dlatego kampanie reklamowe oraz działania marketingowe nierzadko kończą się fiaskiem. Poniżej postarano się dokładnie wyjaśnić, co oznacza owe zagadnienie, a także jakie ma ono wpływ na sprzedaż i popularność danej marki lub produktu. Z artykułu można się również dowiedzieć jakie znaczenie ma prowadzenie odpowiedniej strategii marketingowej.
Czym właściwie jest lejek sprzedażowy?
Pierwszym pytaniem, na jakie należy uzyskać odpowiedź, jest: czym jest lejek sprzedażowy? Otóż w uproszczeniu jest to specjalne narzędzie służące do uporządkowania całego procesu sprzedaży. Głównym celem jest tu przekształcanie większości osób, które po raz pierwszy odwiedzają stronę w przyszłych klientów. Lejek sprzedażowy to po prostu specjalny model, który ma za zadanie zobrazować proces sprzedażowy od pierwszego kontaktu do zakupu wybranego produktu. Rozwiązanie to znajduje zastosowanie nie tylko w marketingu internetowym, ale także tradycyjnym.
Etapy procesu sprzedażowego
Każdy proces sprzedażowy składa się z kilku etapów. Są to:
-
awerness, czyli tworzenie świadomości marki w głowie klienta,
-
interest, czyli wzbudzenie u klienta zainteresowania produktem lub usługą,
-
desire, czyli wzbudzenie uczucia pożądania u klienta,
-
action, czyli realizacja poprzez zakup,
-
loyalty, czyli lojalność klienta w stosunku do marki – jest to piąty, ale nie spotykany zawsze etap dodatkowy.
Dzięki wyodrębnianiu etapów możliwe jest dokładne określanie położenia klientów. Pozwala to dostosować działania, reklamę i inne czynniki do ich oczekiwań. Tym samym można sprawnie doprowadzić do zakupu i jednocześnie zysku.
Jaki jest kolejny krok po osiągnięciu konwersji?
W sytuacji, gdy transakcja została dokonana, a tym samym klient dokonał zakupu produktu lub usługi należy wykonać dalsze czynności, które mają na celu utrzymanie pozytywnych relacji z klientem. Doskonałym krokiem jest tu podziękowanie za dokonany zakup. Ponadto na tym etapie można zaproponować klientowi produkt komplementarny. W celu budowania lojalności można również zaproponować atrakcyjny kod rabatowy na następne zakupy.
Czy lejek sprzedażowy jest zawsze skuteczny?
Odpowiednio zaprojektowany lejek sprzedażowy w firmie może przynieść wiele korzyści. Do osiągnięcia sukcesu niezbędne jest jednak opracowanie specjalnego modelu biznesowego, a także udostępnienie klientom produktów, które są odpowiedzią na ich potrzeby. Lejek wygląda nieco inaczej w przypadku każdej branży, dlatego należy go zawsze właściwie projektować. Jedynie wtedy przynosi korzyści i pozwala osiągnąć oczekiwane rezultaty.
O wiele łatwiej jest przekonać pozyskanego już klienta do dalszych zakupów i transakcji niż zyskanie zupełnie nowego. Warto o tym zawsze pamiętać tworząc lejek sprzedażowy i prowadząc kampanie reklamowe. Im lepszy model sprzedażowy, tym skuteczniejsze mogą być wszelkie działania marketingowe, które prowadzą do zysku.