Agencje i firmy zajmujące się pozycjonowaniem stron internetowych mają w obowiązku dostarczać swoim klientom dokumenty dotyczące zarówno wykonanych dla nich audytów SEO jak też raportów pozycjonowania. Nie dla każdego klienta jest jednak oczywiste, co powinien zawierać raport pozycjonowania stron, dlatego poniżej postarano się wyjaśnić i przybliżyć cały temat.
Cel sporządzania raportów z pozycjonowania
Raport jak sama nazwa wskazuje, oznacza podsumowanie, zebranie w całość wniosków czy działań, które miały miejsce w określonym czasie. Raport pozycjonowania sporządzany jest zatem przez agencje SEO w celu ukazania podjętych w danym czasie działań, które przyniosły konkretne efekty. Umowa pomiędzy klientem a agencją określa częstotliwość pojawiania się takich raportów. Stąd też w podsumowaniu mogą zostać ujęte działania z poprzedniego miesiąca, półrocza lub nawet roku. Oprócz podsumowania podjętych działań i osiągniętych efektów raport SEO opisuje również strategię podejmowaną przez agencję w celu poprawy rezultatów pracy. Raport pozwala nawiązywać kontakt między klientem a agencją, a także wzbudza zaufanie i poprawia relacje obydwu stron.
Co zawiera dobrze wykonany raport SEO?
Bardzo ważną kwestią jest zawartość wykonanego przez agencję raportu SEO. Kompletne informacje, które są przedstawione w jasny i zrozumiały dla klienta sposób to podstawa udanej współpracy. Co dokładnie musi zawierać raport z pozycjonowania, by móc uznać go za porządnie wykonany? Przede wszystkim są to:
-
Podstawowe dane analityczne – opis wykonanych zadań, które przyniosły pozytywny efekt. Może to być liczba wygenerowanych sesji, konwersji, a także wykonanie tabeli, która ukazuje pozycję strony w wyszukiwarce pod kątem konkretnych fraz kluczowych.
-
Plany na najbliższy czas i strategia dalszej współpracy – agencja ma za zadanie przedstawić klientowi nie tylko dokonane zmiany i osiągnięte dotychczas efekty, ale także planowane strategie. Chodzi o to, by ukazać klientowi zamiary i plany, które mają zostać realizowane w najbliższej przyszłości.
-
Informacje dotyczące rozliczenia – chodzi tu o wyjaśnienie klientowi, za co i dlaczego płaci, a także objaśnienie warunków rozliczeniowych.
-
Ocena aktualnej sytuacji – ten element zawiera objaśnienia, sugestie i wnioski dotyczące osiągniętych celów, zmian, – zarówno pozytywnych, jak i negatywnych – które nastąpiły w określonym w raporcie czasie, a także ukazuje jak przeprowadzane działania, wpływają na możliwość osiągania zamierzonych efektów i celów.
Wśród wyżej wymienionych czynników brakuje najważniejszego, a mianowicie podsumowania wszystkich wykonanych prac. Temu elementowi należy bowiem poświęcić nieco więcej uwagi, gdyż jest tak naprawdę najważniejszy. Dla klienta ważną informacją jest to, jakie prace zostały wykonane przez agencję w określonym czasie. W grę wchodzi zatem dokładne opisanie:
-
przebiegu przeprowadzonego audytu SEO
-
zmian, które zostały wprowadzone na stronie
-
wprowadzonych działań marketingowych
-
pozyskanych w określonym czasie linków.
Agencja ma za zadanie umieścić w tym punkcie wszystkie przeprowadzone przez siebie działania, które doprowadziły do osiągnięcia określonych efektów. Daje to klientowi pełen obraz sytuacji na stronie.
Po czym poznać porządny raport pozycjonowania? – cechy i właściwości dobrego raportu
Porządnie wykonany i wyróżniający się wysoką jakością raport SEO zawierać musi kompletne informacje, które zostały ujęte w zrozumiały dla klienta sposób. Dodatkowo porządny raport SEO to taki, który jest:
-
przejrzysty i czytelny
-
prosty i zwięzły
-
spersonalizowany
Jednym z najważniejszych aspektów jest właśnie personalizacja. Raport wykonywany powinien być indywidualnie dla każdego klienta, a nie szablonowo. Najlepsze raporty SEO to takie, które zawierają kompletne informacje, a także komentarze, wnioski i objaśnienia. Cały raport powinien być bowiem sporządzony w sposób zrozumiały dla klienta. Co ważne musi on także być elastyczny, a to oznacza, że agencja powinna brać pod uwagę oczekiwania klientów. Przykładem może być usuwanie z raportu niezrozumiałych lub niepotrzebnych według klienta informacji, a także dodawanie tych, które są jego zdaniem niezbędne. Istotną sprawą jest zatem indywidualne podejście do każdego klienta.
Równie ważnym czynnikiem jest zwięzłość. Kilkustronicowe i przepełnione informacjami raporty są dość często niezrozumiałe lub zbyt długie dla klientów. Stąd też ich przeglądanie i czytanie jest mało atrakcyjne i przyjemne. O wiele wyżej cenione przez klientów są raporty, które w kilku prostych zdaniach podsumowują wykonane działania i osiągnięte efekty. Liczy się tu zatem prostota. Odnosi się to także do języka, a także sposobu pisania raportu. Otóż większość klientów nie rozumie języka SEO czy też informatycznego. Stąd też fachowe pojęcia nie wnoszą zbyt wiele, a są dodatkowo także irytujące. Porządny raport powinien, więc wyróżniać się prostym i zrozumiałym dla klientów językiem.
Jak często otrzymuje się raport SEO?
Częstotliwość otrzymywania raportu SEO od agencji to kwestia indywidualna. Najczęściej zaleca się wykonywanie takich raportów co miesiąc jednak, istnieje także możliwość skorzystania z opcji kwartalnej, półrocznej lub nawet rocznej.
Bardzo dobry artykuł. Często przedsiębiorcy zamawiający usługi pozycjonowania nie znają się na tym, więc nie wiedzą też, co powinno znaleźć się w raporcie. Jak słusznie zauważyłeś, musi być on zrozumiały dla klienta, a nie przesycony specjalistycznym językiem, w którym się on nie odnajduje.
Moim zdaniem raport powinien być przede wszystkim zrozumiały dla zleceniodawcy. Osoba, która przeprowadza optymalizacje po czym sporządza raport powinna pisać go takim językiem, aby zleceniodawca, który zazwyczaj nie ma pojęcia o branży, mógł zrozumieć zmiany, które zostały naniesione na stronę internetową, czy też sklep.
Dobry raport to jedno, umiejętność omówienia go z klientem tak, aby go zrozumiał to drugie. Często wysyłam raporty i po chwili mam telefony z wieloma pytaniami… Mieliśmy w firmie takiego gagatka, który naopowiadał raz bajek, których odkręcenie było niezwykle ciężkie…
Raporty są szczególnie ważne i powinny być solidnie wykonane, a także spersonalizowane pod odbiorcę tak jak napisaliście. Niestety część firm takich raportów nie wysyła lub wysyła je bardzo okrojone, np. bez podania konkretnych linków, które udało się zdobyć.
Jedynie wg mnie strategię na najbliższe działania nie warto wysyłać razem z raportem.
Raport to jedno a strategia na następny miesiąc, kwartał czy rok to co innego i zupełnie inny temat do omówienia, nie zawsze warto mieszać jedno z drugim.
Bardzo ważną kwestią, którą – Jakubie – poruszyłeś w artykule i na którą zwrócili uwagę pozostali komentujący jest przejrzystość i czytelność raportów. Z doświadczenia wiem, że klienci znacznie bardziej sobie cenią raporty w formie wykresów, aniżeli suchych liczb i dużej ilości treści oraz specjalistycznych pojęć. Warto więc poświęcić czas, przygotować kilka wzorów raportów w formie graficznej i raportować tak, by było to przejrzyste. Do tego celu doskonale sprawdzi się Google Data Studio – każdemu polecam zapoznać się z możliwościami tego narzędzia.
Co do samej treści raportów – zgadzam się, że powinny one być wyczerpujące, natomiast osobiście preferuję przejrzyste i krótkie raportowanie miesięczne, a ewentualne szczegółowe przekazanie informacji w raportach “na życzenie”. Wychodzę bowiem z założenia, że lepiej jest poświęcić czas na pracę ze stroną, niż z raportem. I zazwyczaj to się sprawdza w praktyce – jeden szczegółowy raport wykonany “na życzenie” raz na kilka miesięcy w połączeniu z krótkimi podsumowaniami comiesięcznymi to optymalne rozwiązanie.
Na koniec dodam, żeby nie mylić raportu SEO z audytem SEO. Niektórzy początkujący czytelnicy mogą mieć problem z odróżnieniem tych pojęć, a są to zupełnie dwie osobne usługi.
Z pozdrowieniami i podziękowaniami za artykuł,
Adam Skrzypek
artykuł wymaga trochę aktualizacji, teraz do raportu SEO trzeba dodać parę innych czynników, np. content SEO itp.
Możliwość komentowania została wyłączona.