Strony internetowe, które okres świetności mają już daleko za sobą nie wpływają korzystnie na wizerunek żadnej firmy, przedsiębiorstwa czy instytucji. Nieodpowiednio zoptymalizowana strona, zbyt długi okres ładowania czy też niezbyt ciekawy wizerunek mogą wpływać na prosperowanie danego biznesu i to niestety w sposób negatywny. Wiele czynników może świadczyć o tym, że strona internetowa jest przestarzała i nadaje się do modernizacji. Jednak nie każdy wie na jakiej podstawie można stwierdzić właściwy czas kiedy warto przebudować stronę, dlatego w poniższym artykule znajduje się na to kilka podpowiedzi.
Na początku należy wymienić najważniejsze czynniki, które powinny skłonić właściciela strony do jej przebudowy. Są to:
-
przestarzały wygląd strony
-
wolne ładowanie strony
-
wysoki współczynnik odrzuceń
-
brak dodatkowych i nowoczesnych funkcji na stronie
-
utrudnione lub niemożliwe dodawanie treści
-
nieprzystosowanie strony do urządzeń mobilnych
Poniżej skupiono się na każdym przypadku z osobna by zgłębić ich właściwości i wpływ na funkcjonowanie strony oraz biznesu.
-
Nieciekawy i przestarzały wygląd strony
Wygląd strony internetowej jest bardzo istotnym aspektem, który pozwala wywrzeć na klientach odwiedzających witrynę pierwsze wrażenie. Stąd też można takich użytkowników zarówno zachęcić jak i zniechęcić. Strona, która wygląda nieatrakcyjnie jest po prostu omijana przez użytkowników internetu. Trendy graficzne i stylistyczne zmieniają się bardzo dynamicznie, dlatego też strony, które były projektowane kilka lat temu nie są już atrakcyjne i przyjemne w użytkowaniu. W takiej sytuacji niezbędne jest przeprowadzenie modernizacji, która uwzględnia aktualne zasady projektowania i UX. Taka aktualizacja wyglądu strony przyniesie wiele pozytywnych korzyści.
-
Strona ładuje się bardzo wolno
Strony internetowe powinny ładować się jak najszybciej, gdyż właśnie tego oczekują użytkownicy. Czas ładowania strony jest niezwykle ważny, gdyż wpływa na pozycję strony w wyszukiwarce. Stąd też w sytuacji, gdy strona ładuje się zbyt wolno należy dokładnie przeanalizować źródło problemu, a następnie przejść do eliminowania wszelkich spowalniaczy. Zmiana dostawcy serwera czy też usunięcie zbyt dużych grafik, a także wiele innych działań mogą skutecznie rozwiązać problem.
-
Wysoki współczynnik odrzuceń – Bounce Rate
Zbyt wysoki współczynnik odrzuceń oznacza, że użytkownicy nie spędzają zbyt wiele czasu na stronie, a dokładnie wchodzą na witrynę po czym szybko ją opuszczają. Takie zjawisko świadczy o tym, że strona z pewnych względów nie wywołuje zachęcającego wrażenia na internautach. Przyczyną takiego zachowania może być nieatrakcyjny wygląd, nudne treści, błędy stylistyczne lub nieprzyjemna nawigacja.
-
Brak dodatkowych funkcji i nowoczesnych rozwiązań
Użytkownicy internetu oczekują dzisiaj, że strony wyposażone będą w nowoczesne rozwiązania i funkcje. Są to na przykład moduły, które umożliwiają sprawny i szybki kontakt z firmą, a także livechat czy też wiele innych elementów. Klienci cenią sobie łatwą nawigację, a także przejrzysty dostęp do informacji takich jak profil działalności, nazwa i dane firmy. Istotne jest również właściwie zaprojektowane menu i wyposażenie go w takie opcje jak między innymi formularz kontaktowy czy też galeria.
-
Utrudnione lub niemożliwe samodzielne dodawanie treści na stronie
Strony internetowe są zarządzane poprzez system CMS. W sytuacji, gdy korzysta się jednak z autorskiego systemu zarządzanie treścią na stronie jest jedynie możliwe w przypadku osób znających się doskonale na projektowaniu stron. Samodzielne dodawanie treści przez właściciela strony czy pracowników jest zatem niemożliwe lub trudne. Taka sytuacja nie jest korzystna. O wiele lepiej jest bazować na systemach ogólnodostępnych takich jak chociażby WordPress, które umożliwiają łatwe dodawanie treści samodzielnie. Obsługa takiego systemu jest niezwykle prosta.
-
Strona nie jest kompatybilna z urządzeniami mobilnymi
Strona, która nie jest przystosowana do urządzeń mobilnych nadaje się do przebudowy, gdyż zarówno Google jak i użytkownicy kładą wielki nacisk na prawidłowe wyświetlanie się i działanie stron na urządzeniach takich jak tablet czy też smartfon.
Na podstawie powyższych przykładów można z powodzeniem prawidłowo ocenić odpowiedni moment kiedy zmienić stronę internetową.