Słownik seoKażda dziedzina generuje najróżniejsze słowa, często nieznane laikom. Poznajemy je dopiero, gdy zaczniemy wgłębiać się w dane zagadnienia, które są stricte związane z dyscypliną, którą pragniemy lepiej poznać. Tak naprawdę wiedza i doświadczenie przychodzi z czasem, jest to miara wykonanych czynności i czasu, który na to poświęcimy. Dlatego nie da się nauczyć SEO w 1 dzień. Na to potrzeba lat. Przyspieszeniem mogą być poradniki, kursy, specjalne zjazdy i konferencje specjalistów (typu Search Marketing Day, który miał miejsce kilka dni temu). Warto także poznać kluczowe słowa, którymi operuje każdy specjalista, który zajmuje się daną dziedziną. Przy SEO (jak przy każdej gałęzi informatycznej) znajdziemy sporo wyrażeń i zwrotów, które dla laika mogą nie być do końca zrozumiałe. Postaramy się przybliżyć te najważniejsze i pokrótce je opisać, aby każdy mógł zrozumieć specyficzny i specjalistyczny żargon, który spotkamy na forach dla pozycjonerów lub na branżowych spotkaniach.

 

AdSense – reklama proponowana przez Google, opiera się na specjalnych boksach reklamowych i naliczaniu należności za każdego unikalnego użytkownika, który skusi się na kliknięcie.

Adwords – kolejny termin związany z Google i płatnym reklamowaniem strony. Tym razem mamy do czynienia z reklamą w boksach, które pojawiają się w wynikach wyszukiwania. Reklamowane portale pojawiają się ponad stronami, które zostały wypozycjonowane w inny sposób. Rozliczenie odbywa się na podstawie ilości wyświetleń strony w boksie reklamowym i częstotliwości wyświetlania.

Audyt SEO – działanie opiniujące stronę, audyt SEO bierze pod uwagę wizualny wygląd portalu, techniczne aspekty kodu, grafiki i treści. Wszystko pod kątem wyszukiwarki.

Backlink – miód dla każdego pozycjonera, backlinki to linki przychodzące, czyli związane i kierujące na daną stronę. Czym więcej BL – tym strona staje się wartościowsza (o ile jest linkowana z dobrych źródeł, dziś ilość BL nie jest najważniejszym czynnikiem).

Ban, filtr – oba te pojęcia mogą występować naprzemian, ban to całkowite wykluczenie strony z indeksu. Filtr natomiast jest częściowym wykluczeniem (lub przesunięciem na dalsze pozycje) tylko wybranej algorytmicznie lub ręcznie frazy, na którą przebiega kampania SEO.

Cloaking – zjawisko polegające na utajaniu treści. Cloaking polega na wyświetlaniu innych zawartości strony dla użytkownika, a innych dla algorytmu wyszukującego.

Content – zamiennik słowa treść, teksty na stronie, mediów i wszystkiego, co znajdziemy na portalu po przejściu pod dany link. Często można spotkać się z przymiotnikami typu zduplikowany content lub unikalny content.

CTR – termin zainteresuje każdego, kto zarabia na reklamach. Jest to wskaźnik procentowy Click Through Rate, który przedstawia ilość kliknięć na 100 wyświetleń reklamy (nie koniecznie umiejscowionej tylko na 1 stronie).

Description (także meta tag) – słowa opisujące stronę. Krótki opis, który pojawia się pod daną stroną w wynikach wyszukiwania. Poprawna optymalizacja strony obejmuje punkt, w którym dobierane jest description (głównie chodzi o długość).

Fraza kluczowa – w świadku SEO to słowo, pod którym pozycjonowana na strona ma być w TOP.

Katalog stron – typ strony, która pozwala umieszczać odnośnik do portalu pozycjonowanego. Zazwyczaj katalogi stron wyróżniają się kategoriami, do których można dodać wpis.

Keyword – słowa kluczowe, które powinny zostać zoptymalizowane dla strony pozycjonowanej. Zazwyczaj od 5-7 słów umieszczanych w kodzie strony.

Landing page – rodzaj strony reklamowej (lub podstrony), która opisuje usługę lub produkt. Wykorzystywane w świecie SEO jako zaplecze linkujące główny portal lub sklep, pełni także rolę oferty sprzedażowej.

Long tail – tak zwany długi ogon, pojęcie tyczy się fraz kluczowych o niższej konkurencyjności (składających się z wielu słów – powyżej 3-4, mogą to być pytania lub całe stwierdzenia) np. jak wymienić oponę w maluchu?

Mirroring – technika spamu, polega na tworzeniu identycznych stron o identycznej strukturze w celu manipulacji wynikami wyszukiwań.

Optymalizacja strony – przygotowanie witryny do kampanii SEO, związane ze zmianami w treści i kodzie. Wszystko po to, aby strona była przyjaźniejsza dla wyszukiwarki. Często optymalizacja poprzedzona jest audytem SEO.

Page Rank – wskaźnik opisujący stronę, skala od 0-10. Obecnie PR nie ma przełożenia na wyniki lub aspekt wartościowości strony.

Precel, Presell page – strona typu blog, służy po to, aby dawać miejsce na umieszczanie linków wplecionych w artykuły.

SWL (System Wymiany Linków) – system, który pozwala na wymianę linkami (rotacyjne lub stałe). Nieuważne rozplanowanie SWL często kończy się zbanowaniem strony.

Trust Rank – popularny TR, zwiększa się dla witryny, która pozyskuje linki z wartościowych miejsc i różnych źródeł. Wskaźnik zaufania – dosłowne znaczenie.

Zaplecze internetowe – grupa stron, która została stworzona po to, aby wspierać domenę główną (zazwyczaj takie strony są typowymi blogami (preclami), które linkują z każdej części do strony głównej portalu pozycjonowanego).

LinkBuilding, pozycjonowanie lokalne, linki seo i wiele więcej - SEOsklep24.pl