Google Ads i reklamy PPC to pakiet pełen możliwości, jeśli chodzi o marketing w sieci. Kampanie reklamowe odpowiednio prowadzone coraz bardziej zyskują na znaczeniu, ale z drugiej strony – jeśli osobie za nie odpowiedzialnej brakuje wiedzy, mogą przynieść skutek odwrotny od zamierzonego.
Zachęcamy do zapoznania się z poniższą listą najczęściej popełnianych błędów w tym zakresie działań marketingowych, aby podejmowana konfiguracja kampanii PPC była ich pozbawiona w możliwie jak największym stopniu. Wiedza na ten temat może uchronić Twoją firmę od strat finansowych, ale też pomoże uniknąć działań, które zamiast pomóc w pokonaniu konkurencji, mogłyby pociągnąć biznes w drugą stronę.
Błąd #1 Nieskoordynowanie strategii działań z celami biznesowymi firmy
Wspólne uzgodnienie strategii działań reklamowych powinno odbyć się jeszcze przed ich rozpoczęciem. Brak takowych ustaleń, najlepiej wykonanych wspólnie ze specjalistą PPC może skutkować mówiąc najprościej: pieniędzmi wyrzuconymi w błoto. Brak zgodności pomiędzy różnymi prowadzonymi w ramach marketingu jest tutaj dodatkowym problemem. Załóżmy, że specjalista PPC zajmuje się staraniami dążącymi do maksymalizacji sprzedaży, gdy Tobie zależy na zwiększeniu świadomości marki – budżet będzie źle ulokowany, a efekty takich rozbieżności niezadowalające.
Błąd #2 Pomijanie nakierowania reklamy na odpowiednich odbiorców bądź robienie tego w nieodpowiedni sposób
Choć skupiamy się na tym, jak wyglądają błędy w Google Ads, ten problem w dużym przypadku dotyczy również Facebook Ada i najczęściej ma związek z kampaniami typy remarketingowego. Platformom zależy na tym, by Twoja reklama dotarła do jak najszerszego grona odbiorców, podczas gdy w takim przypadku celem dla Twojego biznesu byłoby raczej skupienie się na innych czynnikach, a nie samej ilości właśnie.
Są to na przykład:
- zachowanie użytkownika,
- rodzaj odwiedzanych witryn,
- cechy użytkownika.
W tym przypadku pomyłki w konfiguracji płatnych kampanii PPC przyjmują formę złego ustawienia tych parametrów bądź też zdania się „na łaskę” dostawcy reklam – co nie pozwala na stworzenie spersonalizowanych, a więc potencjalnie lepszych reklam.
Błąd #3 Nieprawidłowości w reklamach
Od literówek po brak optymalizacji – nie sposób wymienić wszystkich rodzajów błędów i nieprawidłowości, które już na starcie mogą skazać reklamę na niepowodzenie. Jeśli zauważysz, że coś jest nie tak w tym aspekcie, koniecznie porozmawiaj ze specjalistą, jakie zmiany wprowadził w zakresie realizowanych reklam, które powinny być regularnie i na bieżąco aktualizowane, sprawdzane i udoskonalane, aby w ogóle mieć szansę na to, by przyniosły wymierne wyniki.
Błąd #4 Nadużywanie atrybucji związanej wyłącznie z ostatnim kliknięciem
Model atrybucji jest kwestią niezwykle istotną – ale nie ma monopolu na prawidłowe skonfigurowanie reklamy. Google Ads domyślnie ustawia model związany z ostatnim kliknięciem. Warto się zorientować, czy specjalista CPC zostaje przy tym, czy też potrafi dobrać atrybucje pod ustalone wcześniej cele kampanii, aby móc pozyskiwać użytkowników na różnych etapach ścieżki konwersji, co daje większe szanse na powodzenie całej kampanii. Jest to istotny, a zbyt często pomijany w strategii reklamowej czynnik.
Błąd #5 Używanie fraz tylko w formie przybliżonego dopasowania
Mamy tutaj do czynienia z kolejnym, bardzo podstawowym błędem. Reklama Google Ads jest efektywna wtedy, gdy mamy do czynienia z różnego rodzaju dopasowaniami w ustawieniach. Powinny one być znowu skoordynowane z celem prowadzonej kampanii. Niestety wielu specjalistów ogranicza swoje działania do formy wyłącznie przybliżonego dopasowania, co nigdy nie przynosi zadowalających efektów. Reklama jest słabo dopasowana, często całkowicie niepowiązana z zainteresowaniami użytkownika.
Błąd #6 Nieprawidłowo ustawione rozszerzenie reklamy
To grupa błędów dobrze widocznych, również związanych z efektywnością podejmowanych działań. Co ważne, dostrzegają je również sami użytkownicy. Przykładem tego rodzaju błędów jest sytuacja, gdy firma działa w kilku różnych lokalizacjach i nieodpowiednio dopasuje treść reklamy do użytkowników, przez co wyświetlane są dla nich reklamy z miejscem niepowiązanych z ich miejscem zainteresowań. Innym błędem należącym do tych związanych z rozszerzeniami jest po prostu brak aktualizacji reklam, gdzie link w nich umieszczony np. prowadzi już do nie działającego landing page. Braku skuteczności tego rodzaju reklam nie trzeba raczej nikomu wyjaśniać.
Błąd #7 Dalszy ciąg reakcji na reklamę po kliknięciu
To, co się dzieje z użytkownikiem po kliknięciu w reklamę, powinno być jednym z najważniejszych obiektów zainteresowań dla każdego specjalisty CPC, niestety zbyt często się zdarza, że jest inaczej. Słabo dobrana strona docelowa może zniweczyć założenia nawet najlepiej opracowanej kampanii. Tutaj bardzo pomocne może być narzędzie Google Optimize, dzięki któremu można łatwiej dopasować i zoptymalizować stronę, na którą trafi użytkownik po kliknięciu w reklamę w ramach kampanii.
Zamykając temat warto dodać, iż jest to wciąż niewyczerpana lista błędów. Najważniejsze jest jednak, by mieć wiedzę choć podstawową, nie będąc specjalistą CPC, bo pozwala to na możliwość upewnienia się, że środki kierowane na ten dział marketingu są wykorzystane przez wynajętych fachowców w możliwie jak najlepszy sposób.