Obecne czasy, kiedy na świecie szaleje pandemia, zaskoczyły wszystkich mniejszych i większych przedsiębiorców. Wielu z nich zostało zmuszonych do podjęcia radykalnych działań, które mają na celu utrzymanie ich biznesów. Reklamowanie się tradycyjnymi sposobami jak ulotki czy banery stało się mniej wydajne, ponieważ w społeczeństwie panuje ogólne przekonanie, żeby nie opuszczać bez potrzeby domu. Ponadto wielu ludzi wykonuje swoją pracę zdalnie, dlatego starają się oni ograniczać kontakty społeczne.
Praca zdalna przyniosła wiele pozytywnych i negatywnych skutków. Zdecydowanie przerzucenie się do internetu z obowiązkami firmowymi rozwinęło możliwości pracowników i projektantów platform, gdzie można te obowiązki wykonywać. Nie można zapomnieć o rozwinięciu się dystrybucji online, która osiągnęła najwyższy wskaźnik od wielu lat. Wszystko za sprawą tego, że zamawianie paczek do domu jest bezpieczniejsze niż spacerowanie po zatłoczonych sklepach.
Przedsiębiorcy masowo zaczęli ulepszać strony internetowe oraz reklamować swoje produkty w sieci, aby podbić ich sprzedaż. Nie jest to jednak banalnie proste i aby się tym zająć trzeba posiadać wiedzę na temat kampanii reklamowych prowadzonych w sieci. Zapraszamy do dalszej części artykułu, w którym porównam kampanie PPC wraz z pozycjonowaniem SEO, wyjaśniając przy tym te pojęcia i przedstawiając ich ukryte wady i zalety.
Co to są kampanie PPC?
Kampanie PPC inaczej „Pay Per Click” to jeden z wielu sposobów wyświetlania reklam na stronach internetowych. Oczywiście usługi tego typu są odpłatne dla zainteresowanego, jednakże PPC charakteryzuje się tym, że opłata zostaje pobrana od przedsiębiorcy tylko w momencie, gdy gość danej strony kliknie w reklamę. Głównym celem kampanii jest generowanie ruchu na stronie oraz zachęcenie odwiedzających do zakupu danego produktu. Warto dodać też, że kliknięcie w reklamę nie zawsze kończy się zakupem, jednak pieniądze za kliknięcie zostaną i tak pobrane.
Jakie są zasady działania kampanii PPC?
Kampanie PPC przynoszą szybkie skutki i łatwo można śledzić liczbę zainteresowanych. Ten rodzaj reklamowania dedykowany jest dla osób, które preferują szybki, jednak nie długotrwały skutek. PPC jest efektywnym sposobem podbijania sprzedaży i pozwoli w szybkim czasie osiągnąć zysk. Samo działanie również nie charakteryzuje się dużym skomplikowaniem. Zależy ono przede wszystkim od platformy, gdzie kampania PPC została wykorzystana.
Najczęściej reklamy są wyświetlane w takich wirtualnych przestrzeniach jak:
· Facebook,
· Google,
· LinkedIn.
Jednakże zasady umieszczania reklam oraz stawki za liczbę wejść mogą się od siebie znacząco różnić. Stawki w dużej mierze są zależne od popularności strony, na której umieszczamy reklamę oraz od frazy, której użyjemy. Z PPC korzysta masa przedsiębiorców, dlatego niektóre reklamy są do siebie podobne, przez co rośnie konkurencja.
Zalety oraz wady jakie reprezentują kampanie PPC
Kampanie PPC mają nie tylko wiele zalet, ale także i wad. Na samym początku warto wspomnieć, że takie rozwiązanie jest rekomendowane raczej na sezonowe i szybkie zareklamowanie danego produktu, ponieważ w dłuższej perspektywie ciężko będzie utrzymać sprzedaż tylko w ten sposób. Oczywiście PPC może stanowić świetny dodatek do reklamowania produktu, jednak na dłuższą metę może on nie wystarczyć.
Zaletą o jakiej nie można zapomnieć to skuteczność i płatność tylko za realne czynności wykonywane przez gości stron jakimi są kliknięcia w reklamę i przekierowanie na stronę dystrybutora. Jest to dobre rozwiązanie, ponieważ nie ma możliwości przepłacenia za usługę. Dzięki PPC łatwo można dotrzeć do konkretnej grupy docelowej, która jest zainteresowana danym produktem. Zaprojektowanie i umieszczenie reklamy PPC nie wymaga dużych zdolności, wiedzy i doświadczenia, dlatego staje się to możliwe dla przeciętnego człowieka.
Początkujące firmy i małe przedsiębiorstwa zanotują duży skok sprzedaży dzięki kampanią PPC. Szybkie efekty i „wybicie się” produktów da już reklamowanie na portalach takich jak Facebook czy Instagram.
Co to jest pozycjonowanie SEO?
Pozycjonowanie SEO to nic innego jak kompleks działań, które wykonywane są na witrynie i mają one za zadanie optymalizację strony pod wyszukiwania Google. Prościej mówiąc SEO powoduje łatwiejsze wyszukiwanie strony w przeglądarce. Sposób ten jest nastawiony na długotrwałe prace z długoterminowymi skutkami, dlatego na sukces strony trzeba chwilę poczekać.
Mimo czasu oczekiwania na „wybicie się” strony w rankingach Google, proces ten jest gwarancją jej sukcesu (o ile został odpowiednio przeprowadzony) i przyniesie za sobą duże zyski. Z SEO powinny korzystać wszelkiego rodzaju sklepy internetowe, ponieważ to tam sprawdzi się najlepiej pozycjonowanie. Warto wiedzieć również, że za usługę pozycjonowania płaci się raz, a jej skutki widoczne są przez długi okres po jej wykonaniu, co niewątpliwie jest dużą zaletą SEO.
Co obejmuje pozycjonowanie SEO?
Pozycjonowanie składa się z kilku ważnych filarów, których nie można pomijać. Przede wszystkim, aby strona osiągnęła sukces i była w czołówce wyświetlanych stron w swojej kategorii musi spełniać wymagania techniczne. Wysoka jakość techniczna strony to zdecydowany must – have.
Warto zadbać również o ogólny kontent całej strony, czyli wszystkie teksty (które będą zawierać kluczowe frazy, pogrubienia itp.). W skład contentu wchodzą również dokładnie dobrane zdjęcia oraz reklamy, które będą się na niej wyświetlać.
Ważnym aspektem pozycjonowania SEO jest również optymalizacja profilu linków przychodzących – jest to tzw. Link bulding. Proces ten polega na zgromadzeniu wystarczającej ilości stron, gdzie można umieścić link do zoptymalizowanej strony.
Aby pozycjonowanie SEO było skuteczne należy monitorować wszelkie jego postępy i je analizować. Dzięki dobrej analityce, obmyślanie nowych strategii dążących do wzrastania popularności strony będzie trafniejsze i łatwiejsze. Profesjonaliści, którzy zajmują się pozycjonowaniem SEO w tym przypadku badają współczynnik CTR – tzw. współczynnik kliknięć i dążą do jego sukcesywnego zwiększania.
Pozycjonowanie, a PPC – różnice w kosztach
Na samym wstępie należy wiedzieć, że koszt pozycjonowanie to jednorazowa (lub kilkurazowa, w zależności od tego, ile razy korzystamy z usług profesjonalistów od SEO) wpłata, natomiast płatności za kampanie PPC zależą od ilości kliknięć w reklamę.
Mówiąc o konkretnych stawkach pozycjonowania należy zdać sobie sprawę, że do optymalizacji jednej strony potrzebne jest zaangażowanie wielu ludzi. Cena za usługę SEO wlicza w siebie czas pracy technika, programisty i copywritera. Ponadto jest to również koszt.
Jakie są koszty umieszczenia linku przekierowującego do strony na innej witrynie?
· Paca technika, który zajmuje się optymalizacją strony pod SEO może wynosić około 150 – 200 zł za godzinę, w zależności od jego zaangażowania i umiejętności.
· Praca copywritera jest uzależniona od ilości znaków jaką umieści w swoich tekstach na stronie, dlatego stawki mogą być zróżnicowane.
· Godzina pracy programisty wynosi około 150 – 350 zł i jest to uzależnione od zakresu pracy, umiejętności i doświadczenia.
Warto dodać, że przed przystąpieniem do pozycjonowania SEO wiele firm, które takie usługi oferują proponują sporządzenie (darmowego bądź nie) audytu strony, czyli wyceny i projektu tego, co trzeba będzie na niej zrobić i jak ją zoptymalizować.
Kampanie PPC najczęściej rozliczane są za ilość kliknięć w daną reklamę. Jednakże rozliczenia te mogą ulec zmianie w zależności od serwisu, w jakim nasza reklama jest umiejscowiona oraz ilości kliknięć.
Twórcy PPC przewidują również inne metody rozliczeń jak np.:
· Płatność za 1000 wyświetleń na stronie. Definicja wyświetlenia ma specjalne kryteria, które obejmują pokazanie się reklamy w co najmniej połowie i przez sekundę.
· Płatność, która obejmuje jakieś działania wykonane przez odwiedzającego stronę: może to być samo kliknięcie w dany produkt, złożenie zamówienia, skopiowanie linku itp.
· Model płatności, który jest uzależniony od ilości sprzedanych artykułów
· CPV – model stosowany przy reklamach na YouTube, polega on na wypłaceniu pieniędzy w momencie, gdy reklama zostanie obejrzana przez co najmniej 30 – sekund lub gdy użytkownik wejdzie w daną reklamę i wykona działania na stronie.
Obliczenie całkowitego lub nawet szacowanego kosztu jaki zapłacimy za kampanie PPC jest dosyć ciężki, ponieważ jak widać zależy on od wielu kryteriów. Do wzrostu przyczynia się na pewno popularność strony, ilość kliknięć i sprzedanych produktów.
W tym momencie warto również wspomnieć, że pozycjonowanie SEO i kampanie PPC nie wykluczają siebie nawzajem i strony mogą być prowadzone z wykorzystaniem tych dwóch narzędzi. Wtedy strona ma o wiele większe szanse na sukces, ponieważ łączy w sobie szybką sprzedaż oraz długoterminowe działania, które przynoszą późniejsze pozytywne skutki.
Połączenie SEO i PPC – innowacyjny wynalazek
Najnowsza technologia pozwoliła na połączenie pozycjonowania i PPC tworząc narzędzie o nazwie SEM (Search Engine Marketing). Narzędzie to zostało skonstruowane tak, aby połączyć mniej więcej wszystkie działania reprezentowane przez SEO i kampanie PPC i znacząco zwiększyć sprzedaż.
Korzystanie z SEM powinno być poparte odpowiednimi przemyśleniami i założeniami, co do celów, które chcemy osiągnąć w danym czasie. Odpowiednia praca nad sklepem internetowym i jego ciągłe ulepszanie może doprowadzić do sukcesu, dzięki dobremu planowi marketingowemu.
Dzięki SEM sklep internetowy zostanie odpowiednio zaprojektowany technicznie, natomiast odpowiednio zaprojektowane reklamy spowodują większe wyświetlenia. Na podstawie przykładu sklepu dekoracyjnego można by rzec, że w ofercie na pewno znajdują się produkt sezonowe (ozdoby na Wielkanoc, Święta Bożego Narodzenia itp.) w takim wypadku SEM stosuje narzędzia sezonowe, które reklamują te przedmioty na innych witrynach, co podbija znacząco ich sprzedaż.
Pozycjonowanie, a PPC – które wybrać?
Wybór między pozycjonowaniem, a PPC może nie należeć do najprostszych, szczególnie patrząc na koszty tych usług. Być może nie są one kolosalnie duże i większe przedsiębiorstwa nie powinny mieć problemu, aby je pokryć, jednakże dla mniejszych i początkujących firm może okazać się to problemem.
Wiemy już, że pozycjonowanie daje długofalowe skutki (czeka się na nie od 3 – 6 miesięcy), natomiast PPC natychmiastowe, jednak nie trwają one zbyt długo. Wybór odpowiedniej optymalizacji i reklamowania strony powinien być zależy przede wszystkim od jej charakteru. W sklepach internetowych, które prowadzą sprzedaż kluczowe będą frazy wpisywane w Google. W takim przypadku pozycjonowanie SEO wygrywa, o ile zostało dobrze wykonane, a teksty zaproponowane przez copywritera posiadają odpowiednie frazy.
Kampanie PPC rekomendowane są dla przedsiębiorstw, które nie mają jeszcze wysokiej pozycji na rynku i dopiero zaczynają swoją karierę. W przypadku jakichkolwiek potyczek sprzedaż produktów zostanie podwyższona małym kosztem i nie ma możliwości odnotowania strat. Kampanie PPC to również świetne rozwiązanie dla przedsiębiorców świadczących różnego rodzaju usługi, ponieważ takie reklamy (o ile są dobrze zaprojektowane) chętniej klikają się przez użytkowników Google.
Eksperci i profesjonaliści, którzy znają pracę wirtualnych wyszukiwarek wiedzą, że na dłuższą metę, żadna strona bez odpowiedniego pozycjonowania nie ma większej przyszłości. Każdego dnia do sieci trafia masa nowych stron internetowych, dlatego witryny z TOP – ki ciągle zmieniają swoje miejsce. Jest to oczywiście standardowe zjawisko. Bez pozycjonowania i analityki strony ciężko może być utrzymać pozycję. Warto połączyć SEO i kampanie PPC, aby zwiększyć swoje szanse na sukces.
Obalając mity, które można spotkać w internecie, żadna strona nie osiągnie miejsca w TOP 10, jeżeli nie została ona odpowiednio spersonalizowana. Odpowiednie pozycjonowanie strony lub jej reklamowanie jest zupełną koniecznością, aby zdobywała ona wyświetlenia. W sukces strony trzeba włożyć pieniądze i w nią zainwestować, ponieważ nie ma innego rozwiązania.